lördag 14 maj 2011

Jag har en tendens att vakna tidigt på morgonen fortfarande. Så även denna fredagsmorgon. Irene och jag skulle träffas på Starbucks på 75:th street kl 12 så jag hade alldeles för mycket tid fram tills dess. Samtidigt hade jag för lite tid för att lämna kvarteren där jag bor. Jag gick och käkade frukost och försökte blogga men det gick inte att ladda upp blogginlägget denna morgon. Jag mailade lite istället och gick sedan norrut uppför Broadway. Affärerna öppnar inte förrän 10 så det var inte mycket öppet.


Den här lilla filuren stod och spanade på människorna på Broadway. Han hörde hemma i en djuraffär och jobbade säkert där.
Jag gick till hotellet igen och lyssnade på en skiva men kl 11 knallade jag upp till Starbucks. Så här ser handtvättningsinstuktionen ut på Starbucks.


Dock saknades tvål vid handfatet vilket är ganska vanligt.Jag satt där och väntade men ingen kom. Jag gick ut och satte mig istället och väntade till 12:30. Samtidigt gnagde det i mig att vi kanske sa kl. 13. Jag gick ett varv till och satte mig på Starbuck igen och ringde Lina. Hon var i kapellet och tittade till katterna så hon hade tillgång till mitt hemmanätverk och vi kunde tala helt problemfritt med Viber.
Irene kom kl 13 och vi gick genom Central park på väg till MoMA (the Museum of modern art).


Så här ser Applebutiken ut på 5:th avenue. En glaskub med en hiss och en trappa i som går ner i själva butiken.


Vi tog ett varv på museet och tittade på modern konst och designade möbler och prylar.



Det var trevligt. Sedan gick vi upp till konsskolan där Irene går på dagarna.


Hon går dagkurs hos någon konstnär och har gjort så i flera år. Hon visade mig runt i huset och en utställning med elevernas verk pågick just nu. Här står Irene framför alstren.


Det skulle mycket till innan jag fick fotografera henne men här är hon nu.


Detta är en av hennes tavlor.
Därefter skiljdes vi och jag åkte ner till puben Figaro på 44:th street. Jag satt där några kvällar 2009 innan jag skulle på konsert på Iridium jazz club.


Jag tyckte det passade att göra det i år också. Dessutom har dom happy hour. Kl 19 lämnade jag Figaro och gick till Iridium. Jag skulle se The Mahavishnu peoject plays Jeff Beck.


The Mahavishnu project bestod av två gitarrer, en basist och en trummis.


Den ena gitarristen hette Jesse Grass och spelar normalt med Todd Rundgren. Ingen jag känner till egentligen men någon av er kanske gör det.



Här är den andra gitarristen som jag inte uppfattade namnet på.

Det blev en helt fantastisk konsert och jag stannade även och såg den sena föreställningen gratis! De gör så här i USA. En early och en late show. Jag brukar alltid gå på den tidiga.

Tom som jag träffade på Eric Johnson kom också tillsammans med en kompis. En japansk kvinna vid namn Kink kom också. Henne hade jag också träffat på Eric Johnson. Hon är här och anordnar två välgörenhetskonserter för jordbävningens Japan. Det innebär att det kommer att bli ännu mer musik för min del.

Jag har hittills inte haft en enda musiklös kväll. Lördag kväll (idag) ska jag se Tommy Emmanuel. Söndag blir det en av Kinks ordnade konserter. Marcus Miller på Highline Ballroom. Marcus är tydligen en monsterbasist och han kommer att ha med sig gäster som ännu är hemliga. Kink lovade dock att jag inte skulle bli besviken. På måndag ska jag se Ted Nugent med en jazztrio (?) på Iridium. På tisdag blir det Kinks andra välgörenhetskonsert med bl a Eric Johnson (igen), The Fab Faux (världens bästa Beatles-tributeband enligt Kink) och Leni Stern (Mike Sterns fru). Jag vet inte vad Leni Stern spelar. Kink verkade mycket hemlighetsfull vad gällde hemliga artister denna kväll och det bådar gott.
Jag gick ner till 42:nd street för att ta tunnelbanan hem efter konserten. Jag var helt enkelt tvungen att filma en snutt på Times square. Det måste vara en av världens galnaste platser. Det är helt omöjligt att föreställa sig hur det är där om man inte själv stått där en stund. Ett litet videoklipp kankse förmedlar lite av galenheten.

Gå till mina klipp på YouTube och titta.

Nu är det lördag morgon här och jag ska gå in i duschen. Klockan borde vara 14:30 hos er på lördagen. Det blir ofta lite stressande på morgonen för mig. Jag ska förbereda ett blogginlägg och sedan vandra upp till cafeet för att ladda upp det. Jag är också så nyfiken på att se om jag fått några kommentarer och liknande. Dessutom längtar jag så otroligt att läsa mailen från Felix och Lina förstås. Det är ju annat när man har tillgång till Internet där man vaknar. Nu måste jag igenom så många moment innan jag får öppna den kära inkorgen med mail från mina kära. En övning i tålamod alltså.

22 409 steg.



- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. Kul läsning! Som alltid. Illa avundsjuk jag blir på Tommy Emmanuel-giget... ;) // "Linda"

    SvaraRadera