tisdag 10 maj 2011

Det blev en lång dag igår. Jag vaknade tidigt som vanligt och fann inget skäl att ligga kvar i sängen. Sängen är hård och madrassen är inklädd i plast även på det här hotellet. Det är inte lika illa med plasten denna gång som det var 2009 för er som följde den bloggen.
Jag började dagen med frukost på Gi-Gi's i vanlig ordning. Ivar skulle komma kl 12 så jag var otroligt tidigt ute även denna dag. Jag vandrade av och an i kvarteren häruppe där jag bor. Jag satte mig i solen på en soffa vid Broadway och upptäckte att det pågick något fuffens bakom mig. Inne i buskarna höll en gråsparv på att bada i jorden.

Filmsnutt med gråsparven:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=-DazOg7aQdg

I bakgrunden hörs att jag sitter nära, eller rättare sagt ovanpå, tunnelbanan. Strax efter 12 dök Ivar upp och vi började vår vandring norrut.


Så här tillverkar man trottoarer här. Det gjuts på plats i stora fyrkanter.


Fågelbon i en skylt.


Han med basen hade ett hjul längst ner på fodralet och givetvis ska man ha det. Vi skulle göra Harlem idag. Vi tog Broadway norrut till 122:nd street och kollade in "Grants tomb".


En presidentgrav helt enkelt. Det var en pampig gravkammare men det var inte sådär jättemycket att se. Vi gick vidare till 125:th street och Apollo theatre.

Filmsnutt utanför Apollo:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=MHfANmjdeB8

Så här kan det se ut och låta där ca kl 14 en måndag.


Vi gick vidare för att se "Lenox lounge" som är ett annat ställe där det spelats mycket jazz.


Likaså här på "Minton's playhouse" som är ett legenderiskt jazzhak. Man höll på att restaurera hela huset som en gång varit ett hotell. Vi gick in och tittade lite och man förstod att det kunde vara fantastiska spelningar därinne. Det fanns en scen med ett trumset och lite förstärkare så viss aktivitet är det säkert där nuförtiden också.

Vi käkade en liten bit och åkte sedan ner till Union square för att titta på skor till mig och Lina. Men tyvärr gick jag bet. Det fanns inte det jag sökte. Klockan var väl fyra ungefär och jag skulle på konsert med Matt "Guitar" Murphy på "Blue Note" kl 20. Vi beslöt att gå och ta några öl innan vi skildes. Vi gick till ett ställe som heter "Back Fence".


Det visade sig vara en fantastisk pub där en massa musiker samlas och jammar. Denna pub har funnits på samma ställe sedan 1945 och det mesta av inredningen är ifrån den tiden också.


Här sitter Ivar efter en lång vandring i Harlem. Vi var riktigt ledbrutna båda två. Det syns knappt på bilden men sågspån på golvet ska det ju förstås vara också.



I baren stod Kevin. En mycket trevlig bartender!


Franklin fick jordnötter att mumsa på.


Skalen slängdes direkt på golvet.


Jag fick också en snabbvisit av virituella Lina.


Här hade vi det gott jag och Ivar och jag planerar att gå hit ikväll igen. Jag har köpt biljett till Eric Johnson som spelar på "The Bitter End" ikväll. Den klubben ligger alldeles intill Back Fence. Sedan kan jag ju inte låta bli att fotografera skyltar och anslag. Här kommer två fina uppmaningar eller vad man ska kalla det.





Ivar gick hem till sitt och jag gick till Blue note. Det var nästan fullsatt när jag kom men jag hamnade vid ett bra bord med ett gäng australiensare. Denna spelning var inget vidare. Ett band bestående av gitarr, bas, trummor och fiol startade. Man fick intrycket av att det var ganska mediokra musiker och att det inte fanns särskilt mycket spelglädje. Violinisten stack i alla fall ut lite och höjde sig över de andra.


Strax kom Matt ut på scenen också och jag handhälsade faktiskt med honom när han gick förbi. Matt "Guitar" Murphy har tyvärr gjort sitt och det insåg han själv också. Han kan knappt spela längre och han ursäktade sig hela tiden för det. Han sa också att han nu lämnar över till de nya och refererade till bandet han hade med sig. Det var ingen överlämning som föll mig på läppen. Matt spelade bara några få låtar och när han var färdig tänkte jag dra tillbaka till Back fence igen.

Filmsnutt med Matt:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=phHgNFRIzko

Ölen smakade mer förstås. På väg dit passerade jag "Caf'e Wha?". Några av er vet säkert att det är ett ställe där Jimi Hendrix spelat. Stället var dessutom öppet. Jag har gått förbi där många gånger men det har alltid varit stängt. Nu skulle jag äntligen få besöka det stället också. Och vilket ställe! Man gick ner i en källare och där öppnad sig den mysikaste konsertlokal man kan tänka sig.


På scenen stod en fantastisk brasiliansk kvinna vid namn Denise Reis och spelade bossanovatakter på sin underliga gitarr. Hon kompades av en trummis med något udda trumset men herregud vad det lät bra! Hon fick stundtals också till ett trumpetljud och trumpetade vissa partier i låtarna. Helt underbart och jag ska kolla klipp på henne på YouTube så fort jag får chansen. Jag blev helt trollbunden och gav mig till att spontandansa i min ensamhet längst framme vid scenen.


När spelningen var över köpte jag en skiva av henne som jag fick signerad.

Filmsnutt med Denise:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=gDNeVTESJ1s

Vilken helkväll det blev och vad musik jag får se här. Helt fantastiskt! Jag tog en taxi hem och avslutade med en pizzaslice innan sängen.

Taxiresa Youtube:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=dmBLmSJajVA

26 893 steg denna dag när jag egentigen verkligen behövde vila...

- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. hey white boy, what yo doin uptown ? chasing them colered girls around ?

    SvaraRadera