tisdag 17 maj 2011

En regnig måndag i New York. Hela dagen närmare bestämt och det är svårt att göra något vettigt då utom att shoppa. Och det har jag sannerligen gjort. Jag startade dagen med att åka ner till 34:th street. Jag gick runt inne på Macy's och i butikerna runt omkring. Jag fick sedan för mig att gå 5:th avenue upp till Rockefeller center.



Jag passerade "bibblan" i New york också, the New York public library. Lite mera påkostat än stadsbiblioteket i Kristinehamn.



Det finns en Legoaffär där enligt kollegan Sofia.


Jag köpte en till Legogrej till Filuren + någon mer extra överraskning. Det fanns en del lego byggt därinne och jag tog några bilder.


Detta ska nog vara Rockefeller center antar jag.


Dödsstjärnan i Star wars.


Från en annan vinkel. Sedan kom jag fram till min leksaksaffär...


Applestore på 5:th avenue. En glaskub med en trappa och en hiss.


Så här ser det ut i källaren. Jag köpte en Time capsule för back-up av data från mina datorer i kapellet.


Sedan köpte jag med en tv-modul för trådlös överföring mellan dator och tv. Den ska kompisen Per ha.
Hoppas nu bara att jag kommer igenom tullen med detta. Jag vet inte riktigt vilka regler som gäller. Väskan kommer att bli tung också vilket oroar mig lite. Jag tog tunnelbanan hem för att lasta ur lite och slappa. Jag provpackade väskan lite också och sorterade kläder.

Jag åkte sedan ner till Figaro igen och drack några öl inför kvällens konsert med Ted Nugent. På väg till Figaro passerade jag denna låda.


En provtagningsstation för stadens dricksvatten.

Jag insåg att Figaro ligger mitt emot detta hotell som varit med i media de senaste dagarna.


Man grep en Strauss-Kahn där misstänkt för våldtäkt om jag inte missuppfattat det hela. Det var fortfarande mediabevakning där när jag gick förbi.
När jag kom till Iridium var det nästan fullsatt men jag lyckades få en bra plats ändå. Det är enklare att få bra ströplatser när man är ensam. Konserten började med att Les Paul's gamla trio började spela några låtar och en film om Les Paul's liv visades. Måndagskvällar är tribut-kvällar till Les Paul. Jag såg honom på Iridium 2008 och ångrar att jag inte tog hans autograf. Jag satt bredvid en kille som också sett honom och fått autografen. -Det var som att se någon skriva Coca-cola-loggan, sa han. Les Paul's autograf är ju också väldigt välkänd från alla gitarrer.

Till slut kom Ted Nugent upp på scenen och vilket jubel! Publiken bestod av hängivna fans och en kille vid mitt bord hade sett honom 65 gånger. Ted kommer ut på scenen och skriker, -Where the fuck are my amplifiers? Han håller sedan ett ganska långt tal om Les Paul medan han kränger på sig gitarren och sedan drar han igång "Star sprangled banner" på värsta Jimi Hendrix vis. Inledningen ligger som ett filmklipp som ni kan titta på. Sedan kör han "Route 66" och därefter "Johnny B Good". Efter det blir det "Stranglehold" som jag lyckades filma hela. Jag kunde inte låta bli helt enkelt. Han avslutar sedan med "Cat scratch fever" så det var en kort spelning han höll. Men vad bra det var! Lyckades få Teds autograf också.


Hans son och tillika manager var där så han tog mitt block och gick back-stage till sin far ock fixade det.


Jag tog också Les Paul's gitarrist, Lou Pallos autograf.

Efter konserten åkte jag hem till Gi-gi's och käkade kvällsmat.


Nästan som lappskojs.

Längtan efter mina älsklingar har varit svår idag.

19 825 steg i regn.

- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

  1. Hej Eddie! Trist med vädret :( I NY betyder skyfall verkligen skyfall. Barnen pratar ff om ett sådant förra sommaren när det var som att få hinkvis med vatten hällt över sig. Ett tips till dig som promenerar mycket (om du inte redan varit där) är High Line som är en gammal järnväg uppe i luften som gjorts om till ett promenadstråk och öppnade 2009. Ligger på West side och börjar på Gansevoort st mellan 9th och 10th Ave och den färdiga delen går upp till 20th St. Riktigt häftigt ställe med en intressant historia. Fin utsikt över Hudson och väl värd ett besök. // Hälsningar Ingela

    SvaraRadera
  2. Bra att du påminde mig, Ingela! Imorgon flyttar jag från mitt hotell. Jag ska sova sista natten på legendariska Chelsea hotel har jag tänkt. Det ligger på 23:rd st så då tar jag det då.

    SvaraRadera