söndag 8 maj 2011

Vaknade redan kl 04:30 och kunde inte somna om. Jag gick upp och satte mig för att skriva gårdagens blogginlägg. Jag kommer nog att göra så. Jag skriver i Word innan jag går från rummet på morgonen så jag kan tanka upp text och bilder när jag äter frukost.

Rummet är inte alls pjåkigt förresten. Inga vägglöss har ännu påträffats.

Slitet förstås men det kvittar mig. På ett ställe är det hål i golvet och endast heltäckningsmattan döljer det.

Klockan halv sju stod jag utanför Apple Store på Broadway och köade för att eventuellt få tag på en iPad.
Det var 14 personer före mig i kön. Kl 8 kom en Apple-representant ut till kön och berättade vad de fått levererat idag. Inge sådan som jag ville ha så jag lämnade kön och gick till Gi Gi´s för att äta frukost och göra dagens blogginlägg. Det tog jättelång tid att ladda upp den lilla filmsnutten jag filmat och jag lärde mig att jag inte ska filma så långa sekvenser hädanefter. Det blir ogörligt att ladda upp dem. Men det var värt mödan för den lilla munspelaren var så otroligt duktig och mogen som musiker.
När jag ätit min frukost gick jag ner till City Hall. Jag gick Broadway hela tiden för jag letade efter några affärer som jag vet ligger i de krokarna.

Här passerade jag "The Flat Iron building". Jag hittade de flesta butikerna men inte den jag var mest angelägen om. Jag köpte dock ett par skor till Lina som jag inte ens vet om hon vill ha. Vi får se... Jag skulle möta Ivar vid fontänen vid City Hall kl 12. Han kom ca 10 över och vi gick genast in på J&R som ligger alldeles bredvid, J&R är en affär med en massa elektronik. Det är också där jag köper mina cd-skivor när jag är här. Jag kollade givetvis efter en iPad även här men de hade bara sådana som var knutna till olika telefonbolag. Däremot hade de iPad 1 till förmånliga priser. Det kanske blir en sådan istället. Jag har inte bestämt mig ännu.
Vi skulle ta en långpromened idag hade vi tänkt.

Vi gick genom China Town och Lower East Side till Williamsburg Bridge (Willie B i folkmun) och den gick vi över till Brooklyn.

På Lower East side finns gigantiska bostadskomplex som det på bilden här. Det är alltså här många bor ipå Manhattan.

Jag har ju en viss förkärlek till detaljer och udda saker. Dessa fotograferar jag gärna och jag gillar skyltar mest av allt. Här kommer några fina bilder...

Ni som har iPhones förstår varför jag tog denna bild. "Brooklyn Notes".

Tja, denna låg på trottoaren framför mig helt plötsligt.

Här har man tänkt att snygga upp.
 
 Rivningskåkar överväxta med skog i utkanten av ett industriområde.



En bakgård där en kyrka hade verksamhet för barn.
 
Sedan gick vi ner till Manhattan bridge och tog den tillbaka till Manhattan.

Jag var så trött i benen så jag knappt orkade lyfta förtterna i slutet. Ivar och jag skildes vid Mott street och jag slank in på ett litet hak i Chinatown och käkade Dumplings. Dumlings är små dagknyten med något innehåll och de serveras i soppa. I detta fall innehöll knytena räkor och de låg i en nudelsoppa. Men det smakade inget vidare. Kokta jätteräkor till att börja med som låg i en buljong som smakade miso-soppa. Till det drack jag en dryck gjort på kolsyrat sockervatten och riven ingefära. Det var gott däremot men jag blev lite orolig över vattnet och isen. Jag blev ju lite dålig i magen förra året när jag drack mycket ice-tea gort på New York-vatten.
Jag tog tunnelbanan hem och sträcke ut mig på sängen i 20 minuter innan jag drog vidare till "The Needle" igen. Irene kom strax efter mig och hon hade köpt en födelsedagspresent åt mig.

Hon är så go och omtänksam, Irene. Vi satt sedan och drack lite och lyssnade på kvällens jazzband. Det är live-musik där alla kvällar i veckan. Lars G skerev i en kommentar till förra inlägget att hans hustru höll på att bli rånad utanför där för några år sedan. Något sådant har jag inte sett här och det känns helt ofarligt att vistas ute på kvällarna. Jag kanske är blåögd. Irene och jag gick tillsammans hemåt nerför Broadway och vi skildes vid 75:th street där hon bor. Jag hade med min iPhone för jag ville visa ett foto av Lina för Irene. När jag kom i höjd med Gi Gi´s kopplade jag på Wi-Fi så jag kunde få iväg ett mail till Felix och till Lina i New York-kvällen. Nu är jag tillbaka på rummet och ska sova gott efter denna långa promenad.
Jag satte nog personbästa på stegräknaren också, nämligen:

41 655 steg.

Jag tror förra rekordet låg på ca 28 000 steg. 41 655 är ganska mycket tror jag.

2 kommentarer:

  1. Undrar vad Clas-Håkans släkting gjorde på trottoaren? Underligt...

    D

    SvaraRadera
  2. Vi bodde inte långt från the Needle, och vi råkade aldrig ut för något obehagligt i dessa kvarter, förutom rånförsöket. Annars är det nog säkert att röra sig där.

    SvaraRadera