fredag 13 maj 2011

Bloggade och åt frukost. Tänkte sedan gå ner till Hudson river och lägga mig i någon park men jag kom istället på att jag kunde ta en båttur idag när det är så fint väder. Så jag tog tunnelbanan ner till 42:nd street och köpte en biljett. Båten utgick från en kaj vid 39:th street så jag gick dit.

Jag tog några bilder på Manhattans skyline.





Och Frihetsgudinnan igan förstås.





Här ser man hur de nya tvillingtornen byggs upp på Ground Zero. Det är husen med lyftkranar på.


Det var en bra guide ombord som berättade en del intressanta saker om stadens historia. När vi kom tillbaka gick jag upp mot 54:th street och 7:th avenue.


Jag passerade också 321 W 44:th street. Där låg en gång inspelningsstudion "The Record Plant". Jazzklubben Birdland ligger bredvid.

Jag var hungrig och tänkte käka en "Woody Allen" på ett ställe som heter Carnegie deli. Jag hade hittad tipset på bloggen "Ett annat New York".


Det var den största smörgås jag någonsin sett som kom in på tallriken. Det var nog närmare ett kilo kött på den. Ni ser ju besticken och grukannsom referens. Jag åt halva och då fick jag ändå tvinga i mig det sista. Jag började gå nerför Broadway sedan. Jag tänkte fortsätta leta efter ett par Converse till Lina men det är inte lätt att hitta rätt färg och rätt storlek på samma sko har jag märkt. Det är ändå väldigt bra att ha små ärenden att uträtta. Då har jag loksom ett mål med min vandring. Jag gick en bit men tog sedan tunnelbanan ner mot City Hall för att köpa ett armband till min iPod Nano så jag kan använda den som en klocka. Jag köpte en lila skjorta också förresten.


Jag tog tunnelbanan hemåt för att ta igen mig lite innan kvällens konsert med Warren Haynes skulle börja. Det var ju livemusik på Cleopatras needle igår kväll också så hittills har det inte varit en enda musiklös kväll. Inte öllös heller för den delen men det blir det ikväll. Jag vill inte dricka öl innan jag går på en konsert med teatersittning. Det blir så besvärligt att gå på toa då.

Konserten var inget vidare. Jag har hört Warren Haynes i olika sammanhang men detta var inte det bästa. Jag hade en plats på rad tre längst ut till vänster. När konserten började, reste sig alla upp och förblev sedan stående. Det har jag varit med om förut på konserter med teatersittning i New York. Helt värdelöst enligt min mening.


Ljudet var bedrövligt och alldeles för starkt. Jag var tvungen att lämna min plats och be att få flytta. Det gick bra och jag hamnade på övre balkong istället. Där var ljudet bättre men det lät skit ändå. Det gick inte att höra vad Warren sa när han pratade till publiken. Det bara grötade ihop sig. Jag gick faktiskt därifrån innan konserten var slut. Jag gick och tog en portion soppa och läste lite mail innan jag gick hem.

Jag filmade en snutt ikväll också och den ligger på YouTube Jag får tacka Anonym som skrev ett bra tips! Man kan gå via denna länk för att komma åt alla mina filmklipp.

http://www.youtube.com/user/smedbyborg

Jag kommer nog ändå beskriva klippen i bloggen så det blir att hoppa lite fram och tillbaka för er tyvärr.




Tänk om det hade sett ut så här när jag kom in på mitt rum ikväll...

Jag såg två människor pussas idag och jag blev alldeles rörd.

Längtan efter Felix och Lina är hemskt stor.

21 155 steg med nya skor.


- Posted using BlogPress from my iPad

3 kommentarer:

  1. Blir det inga bilder från utsidan av Cleopatras? Vi bodde på Hotel Newton, som ligger bara ett par gator norrut på Broadway från Cleopatras Needle, i korsningen Broadway/West 94th Street. Jag är fortfarande avundsjunk på dig som får uppleva atmosfären och musiken i NY. Du har väl varit vid Strawberry Fields i Central Park?

    SvaraRadera
  2. Converse hittar du på Zacky's (686 Broadway)några kvarter nedanför Union Square. Längre ner finns också Converse Store (565 Bway) där du även kan designa dina egna vad gäller tryck etc. Hoppas du hittar det du vill ha! //Ingela S

    SvaraRadera
  3. Frihetsgudinnan i all ära men den där Woody Allen-mackan.... :-) // "Linda"

    SvaraRadera